Anmeldelse: Alchemists - fra kvakksalver til ekspert på en uke

Heltene er på vei tilbake fra toktet sitt og det er opp til deg å selge magiske miksturer til heltene. Problemet er at til nå har du bare solgt sukkervann med farge og plutselig må du lage noe ordentlig som faktisk virker!

Du er jo en av landsbyens alkemister og du vet du kan tjene gode penger på heltebesøket. Så, du vet hvordan du kan mikse ting sammen, bare ikke hva resultatet blir. For å finne ut av hvordan ting fungerer, må du teste ut formularene dine. Da er det ekstra flott at landsbyen har en student som mer enn villig kan prøve ut de fantastiske drikkene dine. Men... du er ikke alene.

Dere må skynde dere for tiden er knapp. Heltene kommer allerede i morgen! Du står opp tidlig, sanker inn ting fra skogen og... hva? Har noen allerede vært og plukket? Noen var før deg! Ai, ai, ai. Jaja, du tar det du finner. En frosk, en sopp og en fjær. Du trenger penger og transformerer fjære om til gull - noe du faktisk kan! «Hei du, student, kom hit!» roper du. «Drikk dette!» og studenten drikker. Det går et par sekunder og han lener seg over og spyr ut blå og lilla guffe, legger seg ned og stønner av smerte. Nei, det var ikke en god drikk. Notér i notatblokka og gå videre. Kanskje ta med litt penger neste gang til studenten, i tilfelle han trenger litt ekstra motivasjon for å drikke.

Temaet til Alchemists er kjempemorsomt, men ikke nok med det så er spillet skikkelig godt også. Du vet ingenting om hva råvarene kan gjøre, så du må lære deg ting underveis. Hver spiller får utdelt en stor skjerm de kan ha foran seg, hvor alle notatene gjøres. Alt som er bak skjermen holdes skjult for alle andre spillere så all informasjon du har er kun for deg. Skjermen gir deg et diagram over alle de forskjellige ingrediensene som finnes, samt et skjema du kan bruke for å finne frem til hvordan oppbyggingen av trylledrikken blir.

Hver gang du mikser sammen noe, kan det få følgende utfall: rød, blå eller grunn, samt minus, pluss eller nøytral. Du noterer dette ved å ta en matchende markør, si rød minus, og plasserer den i diagrammet hvor frosk og sopp møtes. Deretter tar du en penn og krysser bort alle løsninger som ikke kan være riktige, på et ark du har foran deg.

Deduksjon er kjempegøy, spesielt om det gjøres riktig. Alchemists gjør det så absolutt riktig, spesielt når det kommer til punktet at du skal «bevise» teorien din. Hvis du ikke har en eller annen teori i slutten av runde to, får du straffepoeng. Du kan selvsagt ta sjansen på noe i håp om at det er rett, men du kan også legge inn en liten «klausul» i teorien som sier at «ja, jo, denne teorien er korrekt, såfremt grønn er minus». Når byrden om å faktisk bevise dette, har du gardert deg for at grønn kan være feil. Har du ikke det, får du skikkelig dårlig omdømme og masse minuspoeng.

Alle i spillet må ta sjanser. Når noen lanserer en teori om kråketærene og du sitter der med minimal kunnskap om den, tar du da sjansen på at denne personen vet hva hun driver med? Bløffer hun, eller vet hun noe? Kanskje du skal prøve en mikstur med kråketær og se om det kan være en sannhet i det?

Jeg spilte en gang hvor flere la inn teorier, og den teorien ble backet opp av en annen spiller, deretter en tredje. Jeg var overbevist om at da måtte den være rett, siden alle var enige. Det stemte også med de notatene jeg hadde, men jeg manglet bare en siste ting. Jeg gikk for det, jeg var sikker på at dette måtte være rett og lagde en annen teori basert på dette. Andre spillere trodde på meg igjen og sirkelen var i gang. Nesten alle teoriene var gale! Vi hadde lurt hverandre, hele gjengen. Det var hysterisk morsomt og sært samtidig.

Spillet Alchemists tar et par timer å spille med fire spillere, men det er en utrolig morsomt vei til målet. Deduksjonen er solid og samtidig mangelfull, så det passer utrolig godt med tematikken i spillet. Men det er en liten ting jeg ikke har nevnt: du må bruke mobilen din!

Jepp, du kan laste ned en gratis app for iPhone eller Android. På skjermen du har foran deg på bordet setter du opp ingrediensene du skal bruke. Det blir to kort, som du da scanner med kameraet på mobilen. Mobilen forteller deg hva slags mikstur disse to ingrediensene lager, men ikke noe mer. Alle spillene er unike og har forskjellige løsninger, men alle mobilene har den samme løsningen. Hvert spill blir helt unikt og appen er kjapp og elegant og gjør verken mer eller mindre enn det den skal.

Alt i alt er Alchemists et utrolig flott spill med nydelig grafikk, hysterisk morsomt tema som går igjen i mekanismen i spillet og en deduksjon uten sidestilling. Anbefales!

Se videoanmeldelsen min på takras.net:

Spillet kan kjøpes her for en billig penge.