Anmeldelse: XCOM - Brettspillet!

Jeg husker da jeg først fikk taket på UFO: Enemy Unknown (også kjent som XCOM) fra MicroProse i 1994. Det var rett og slett sinnssykt! Flere disketter måtte installeres og bokstavelig tusenvis av filer. Hele prosessen tok minst 30 minutter om ikke mere, men når alt var gjort, var ventetiden så absolutt verdt det.

I dataspillet skal du bekjempe invaderende romvesner samtidig som du må passe på budsjettet, bygge nye operasjonsbaser, hyre nye soldater, utvikle nye våpen og forske på teknologien som oppdages fra romvesnene. Den beste biten er definitivt når du sender ut troppene på oppdrag og du står overfor ukjent terreng, ukjente farer og ukjente romvesner. Du kan miste folk allerede etter første tur. Denne taktiske biten var turbasert og kunne fort gå galt om du ble for ivrig.

Så ble det plutselig annonsert at Fantasy Flight Games (mitt yndlingsselskap, må vite) skulle komme ut med brettspillet (min yndlingshobby, må vite) XCOM! Dette er helt fantastisk. Kan jeg endelig få dele den fantastiske følelsen og opplevelsen sammen med andre mennesker rundt samme bord? Det er noe av det jeg liker best ved brettspill: å kunne se og være sosiale med de man spiller med.

Brettspillet er selvsagt et samarbeidsspill hvor du må gjøre akkurat det samme som på videospillet: håndtere økonomi, gå på oppdrag og så videre. Men hva i svarte! Du trenger en app for å spille brettspillet? Ok, det kan jo fungere, det fungerte utrolig flott i Alchemists (terningkast 6). Og alt kjøres i sanntid? Ok, alt går på tid, så alle handlinger må gjøres i full fart. Høres spennende ut. Men, hvor er alt det taktiske?

Spillet kommer ikke med ferdigmalte figurer.

Her er det mye som skurrer. Videospillet er mest kjent for det taktiske elementer hvor du forsiktig manøvrerer soldater gjennom ukjent terreng, skyter på fiender og blir skutt på samtidig som du må fullføre forskjellige mål. Alt dette mangler fra brettspillet. Det handler kun om det overordnede elementet, altså økonomi, forskning og skyte ned UFO-er.

Ok, dette kan fungere, men det var slettes ikke det jeg forventet. Alt har gått fra et turbasert og taktisk videospill til et sanntids,- og ressursfordelingsspill. Hvordan fungerer så spillet?

Først og fremst må du ha en app for å spille det, som selvsagt er gratis og finnes både til iPhone og Android, og til og med i en nettleser. Appen styrer alt det viktige, som hvor mye inntekt du får, hvor romvesnene dukker opp, og selvsagt holder orden på tiden. En spiller tar ansvaret for appen og forteller alle andre hva som må skje. Spillet har fire roller hvis oppgave er ganske forskjellig.

Kommunikasjonsmesteren håndterer appen. Hans oppgave er å lese det som står, plassere ut UFO-er og fortelle hvilken rolle som skal gjøre hvilken oppgave. Det er krise! Ok, kommandøren må gjøre dette. Forskningstid! Da må forskeren gjøre sitt. Invasjon! Da må operasjonsansvarlig sende soldater.

Kommandøren tar ansvar for økonomien og jagerfly til forsvar mot romvesnene. Hvis vi sprenger budsjettet, øker panikken over hele verden og hvis panikken går langt nok, taper vi spillet. Hvis vi bruker for lite penger, blir resten av pengene tapt, så dette er en veldig viktig jobb å holde orden på, men det er ikke lett når tiden går mot deg.

Forskeren har en av de viktigste oppgavene, å utvikle ny teknologi. Det er viktig at forskeren har kjennskap til spillet fra før for å forske på de riktige tingene og vet hva som er nyttig til hvilken tid. Det blir mye kortlesing og tiden er selvsagt knapp.

Operasjonsansvarlig håndterer soldatene som sendes ut på oppdrag og må forsvare basen mot invasjon. Dette er et lite puslespill hvor du må matche symboler på soldatene dine mot symboler på kort og har ingen ting med skyting å gjøre.

Alt dette skjer som sagt i sanntid. Når forskeren har valgt prosjektet sitt, må han si fra til kommunikasjonsmesteren at oppgaven er gjort og først da kan vi gå videre. Hvis vi går over tiden, mister vi tid til neste oppgave. Alle slemme ting kan ta uendelig med tid, men tiden vi bruker for mye går ut over ting vi vil gjøre.

Når alt er gjort, stopper tiden. Da går vi rolig gjennom alle fasene i spillet og se om vi klarer oppgavene. Hver oppgave løses på samme måte: med terninger. Du har blå terninger (vanlig 6-sidede) som enten viser blank eller symbolet til XCOM. I tillegg har du en rød terning (8 sidet) som kan sette alt i dass. Du får et forsøk på å klare en oppgave og da trenger du X antall skjold på de blå terningene. Samtidig har du en trussel-indikator som går fra 1-5. Hvis du triller og ikke får nok skjold, går trusselen opp et hakk. Hvis den røde terningen viser likt eller lavere tall enn trusselen tilsier, må du stanse og feiler oppgaven.

I teorien kan du tape oppgaven allerede etter første kast, og det skjer altfor ofte. Hvis ikke, kan du prøve å trille alle terningene om igjen, men denne gangen er det større sjans for at trusselen slår til. Dette går helt opp til 5, men du kan fortsette å trille inntil trusselen inntreffer eller du klarer oppgaven. Du kan selvsagt velge å stanse når du vil.

Terningene gjelder for alt: forskning, angrep mot UFO-er, sattellitt-angrep, baseforsvar og oppdrag for soldatene. Terning, terning, terning. Du kan ha flaks hele tiden og ha skikkelig plankekjøring, men du kan også ha utrolig uhell og bare tape alt.

Se videoanmeldelsen på brettspill.takras.net

Problemet mitt med spillet er følgende: terningene bestemmer altfor mye. Det er altfor lite du kan gjøre for å påvirke dette til at jeg liker denne mekanismen. I tillegg føler jeg at spillet bare blir en mengde med mini-games hvor du må matche ting og passe på at du ikke velger for mange brikker, for da sprenges budsjettet.

Et annet problem jeg har med spillet er at oppgaven til han med appen er for kjedelig. Han trykker bare på appen og forteller hva som må skje, og går videre. Dette spillet egner seg bedre med to eller tre spillere enn med fire. Den fjerde blir fort overflødig. Med én spiller er det altfor mye å holde styr på - syns jeg , da - at det orker jeg ikke.

Spillet i seg selv er ganske greit om du ser bort fra uflaksen med terninger. Opplevelsen er god og spenningen høy, for du vet aldri hva som kan skje. Musikken fra appen legger til en god stemning og spilletiden flyr avgårde. Jeg skulle gjerne hatt mulighet for å gjøre mer med terningene og ha mer av det taktiske fra videospillet. XCOM: The Board Game innfrir ikke hva jeg forventer, men det gir en unik opplevelse som kombinerer app med brett på en ganske kul måte.

#spill #brettspill #gamer #gaming #game