Handel og plyndring - in space!

Det er mange spill der ute, men ikke mange spill som lar deg gjøre «som du vil». Xia: Legends of a Drift System er et slikt spill av sistnevnte sort, hvor du har mulighet til å reise som handelsmann, bli pirat, tjene på andres ulovlige aktiviteter eller søke lykken ved å gjøre oppdrag rundt om i galaksen. Du kan når som helst endre dine veier, men å gå fra ulovlig pirat til lovlydig handelsmann er ikke alltid enkelt.

Dette ble første spilling for to av tre deltakere. Jeg har spilt det noen ganger før, men begge andre var forberedt på hva spillet innebar og hvor mye terningene har å si på utfallet av sammentreff. Reglene er ikke all verdens, men å lese gjennom regelheftet og samtidig prøve å forstå hvordan man faktisk spiller dette spillet er en liten utfordring. Straks dette er klargjort setter vi i gang og utforsker.

Jeg er det grå skipet med blå og gul topp. En lovløs!

Vi begynner alle med et skip på Nivå 1. Det er fullt mulig å oppgradere videre til nivå 2 og deretter nivå 3, men dette koster mye penger. For å komme så langt, må du selvsagt tjene litt. Hvis du er blakk, må du gjøre oppdrag eller gå på oppdagelsesferd og håpe du har flaks. Du kan eventuelt risikere liv og helse ved å hente ut mineraler fra nærliggende asteroidefelt og skrapområder, men da setter du din lit til terningen.

Loven jakter ofte på meg, men jeg er trygg på planeten.

Terningen bestemmer.

Om det er noe du kan gjøre i spillet, er sjansen stor for at du må trille en terning for det. Skal du prøve å snike deg gjennom et planet-skjold, navigere deg gjennom asteroider eller rett og slett bare aktivere motoren til skipet, noe du kommer til å gjøre ganske ofte. Terningstypen bestemmes av egenskapen du tester mot. Til å begynne med har du svake motorer og du triller en d6, hvilket betyr at du kan få resultat fra 1-6. Neste steg er d8 og så d12. Problemet er bare at alle terningene starter på 1 og ikke noe høyere, hvilket betyr at i teorien kan en d6 innhente en d12 i en jakt eller flukt, alt ettersom du ser det.

I enkelte tilfeller skal du forsøke å navigere deg gjennom asteroidefelt og ta triller du d20-terningen, altså en terning med 20 sider hvor tallene går fra 1-20. Hvis du triller 1-10, får du 1-10 skade. Du får skade likt det du triller. Får du mer enn 10, er du trygg. Andre steder vil du direkte dø om du triller 1-3, selv om du hadde full helse. Ja, det er mange sjanser å ta og det er stor tilfeldighet, men det er faktisk også litt av moroa.

Jeg hadde spilt det før og lært at å ha en god handelsrute er en fin måte å få tak i penger på, derfor satt jeg i gang og ble lovløs ganske tidlig. To lovløse planeter kom inntil hverandre, hvor den ene solgte valgfri vare og den andre kjøpte valgfri vare. Når man selger alt, får man ærespoeng, hvilket man vinner spillet med. Jeg reiste bare frem og tilbake, oppgraderte skip og motor og reiste enda fortere og enda bedre mellom plassene. Jeg hadde ledelsen.

Det jeg ikke hadde tenkt på, er at så lenge jeg står fast mellom disse to kjedelige planetene, driver mine andre to motspillere å bygger seg opp på andre måter. Den ene går på oppdrag som er lette å løse og som gir både penger og poeng i premie, mens den andre prøver å skaffe seg råvarer ved å risikere livet sitt og trille terningen. Det hadde god effekt og jeg merket at den lille ledelsen jeg hadde ikke var så god likevel. På tide å bytte taktikk.


Så snart jeg var på mitt Nivå 3-skip byttet jeg ut plass til varer med plass til våpen. Den røde spilleren lå rett bak meg på poengene, så jeg måtte skynde meg og eliminere trusselen. Ikke nok med at jeg forsinker ham, men jeg får til og med poeng for å gjøre det. Vinn-vinn for min del. Han hadde ikke særlig med forsvar så sjansene mine for å ta ham var gode. Problemet var at han var langt unna meg i galaksen.

Det grønne skipet er mitt. Det er nivå 3, det høyeste man kommer.

Mange veier til seier.

Turen min var over og jeg la en plan for å innhente min fiende og skyte ham ned i påfølgende runde. Han hadde en annen plan, derimot. Rundt omkring i galaksen var det ennå mange steder å utforske som kunne gi både poeng og penger - eller ingenting. Tredjemann som var nær disse plassene hadde prioritert andre ting og lot poengene være. Den røde spillerne tok sjansen og hentet inn disse med sin beste motor noensinne. Poeng - poeng og poeng! Hva i granskauen!
 

Plutselig lå den røde foran meg på poengene!

I alle dager. Heldigvis var han tom for handlinger, men han skulle bare gjøre en bitte liten ting først. Ta en test for å se om han mistet energi i stjernetåken. Og sannelig så skjedde det ikke: han trillet en naturlig 20! I dette spillet, hvis du triller en 20 på terningen, så får du et poeng. Dette kan bare skje én gang per tur, men selvfølgelig skjedde det ikke på aller siste handlingen hans. Ben Redik Fy Fasan!
 

Vinner-skipet og hans vinner-kast

Det var ikke annet å gjøre enn å bøye seg i støvet. Dette var en veldig god måte å vinne i Xia på; terningkastet! Siden terningen betyr så mye, viser denne seieren veldig godt nøyaktig hvor mye den kan bety. Terningen kan være alfa og omega, men du har ofte valg når du skal velge dem eller ei. Skal du skyte noe, forsvare deg eller bevege deg, derimot, er du nødt til å trille en terning av et slag.

Terningkast 4

Konklusjon.

Joda, det er hauger med flaks i dette spillet, men er det nødvendigvis en dum ting? Det spørs litt hva du er ute etter. Hvis du ønsker litt mer planlegging involvert hvor tilfeldighetene med terningen kan bli endret på av egenskaper og andre ting, bør du gjerne se etter noe annet. Både spillene Merchants of Venus og Firefly: The Board Game kan gi noe av dette, selv om sistnevnte mer eller mindre er et solo-spill du spiller med andre.

Xia: Legends of a Drift System er full av overraskelser og tilfeldigheter, men det er gøy å kjenne på opplevelsen av å bygge seg opp fra ingen ting, fornye skipet og utforske galaksen. Utseendet på spillet er det ingen verdens ting galt med, spesielt med ferdigmalte figurer, skikkelig laserkuttede verdensrombiter og metallmynter - alt uten å måtte kjøpe inn ting ekstra. Minuset med spillet er at det kan ta litt tid. Det går fra tre til fem spillere, men jeg syns tre er mer enn nok, for det kan ta litt tid mellom turene.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

André «Takras» Nordstrand

André «Takras» Nordstrand

34, Kristiansand

En vakker dag fikk jeg en visjon. Et kall fra høyere makter - mitt eget ego! Jeg oppdaget brettspill og hvor fantastisk sosialt og morsomt det er. Jeg følte et kall for å spre gleden med andre.

Kategorier

Arkiv

hits